5 - Rekrytera och utveckla unga säljare

 
 

Rekrytera unga säljare

Avsnitt 5 - rekrytera unga säljare.png

Avsnittet i korthet

I detta avsnitt av Tillväxtpodden gästas vi av två unga säljare; Amelie Sörenby från Goava samt Fredric Larsén från Get Accept. Amelie arbetar som säljare med inriktning på nykundsbearbetning, Fredric har en bred säljroll men även han arbetar en hel del med nykundsbearbetning. Tillsammans diskuterar vi vad det var som fick dem att börja med försäljning, vilken roll och stöd som de önskar från sin säljchef samt vad det är som gör att de stannar kvar på på sitt nuvarande bolag. I slutet ger även Amelie och Fredric råd för hur du kan skapa en mer lärande organisation på ett roligt sätt samt hur företag kan göra för att attrahera unga talanger inom försäljning.

Hur ska företag attrahera unga talanger?

Vi pratar om vad som betyder mycket för unga talanger idag. Vad är det som gör att unga väljer ett speciellt företag som arbetsgivare och vad är det som får dem att stanna kvar på arbetsplatsen? Och hur ska man locka unga, drivna människor till säljyrket, som det många gånger pratas ganska negativt om? Amelie och Fredric har olika drivkrafter som gör att de vill fortsätta utvecklas i sina roller. De diskuterar vikten av pengar som drivkraft och vilka andra saker som gör att man som säljare sporras till att fortsätta göra ett bra jobb och fortsätta utvecklas.

Hur tar man sig förbi hinder på vägen?

Amelie Sörenby och Fredric Larsén berättar om sin resa från att vara helt nya i säljrollen till var de är idag. De delar med sig av vad som har varit svårt, vilka hinder de har varit tvungna att ta sig förbi och hur de har gjort det. Hur gör man till exempel för att komma förbi obehaget som många känner inför att ringa kalla samtal? Och hur kommer man till avslut utan att tappa kunden på vägen? Bohovsanalysen är något annat som tas upp som kräver en förståelse som kanske inte kommer naturligt utan som man måste öva på, precis som mycket annat i säljrollen.

Vikten av en bra chef

Amelie och Fredric har båda haft tur och haft bra chefer runt sig som tagit sig tid för dem och coachat dem i deras egenskap av nya, unga säljare. Chefen ska vara en person som man känner förtroende för och som engagerar sig i varje del i teamet. För dem har det också varit viktigt att chefen ser varje säljare i teamet och hittar vad som triggar varje individ för att sporra dem till att göra sitt bästa i rollen som säljare. Feedback och att visa uppskattning är de överens om spelar stor roll för att de ska känna sig motiverade i sin roll. Samhörigheten i teamet spelar stor roll och en stor del av att nå dit ligger på en närvarande och engagerad chef.

Breda kontaktytor och mod att satsa på unga

Framtidens säljare tror Amelie Sörenby och Fredric Larsén inte nödvändigtvis hittas på LinkedIn, även om det är en kanal som de båda använder mycket i sina yrken nu. Men innan de började sina karriärer var det knappt att de hade ett konto på LinkedIn och de tror att nya unga talanger kommer att hittas i andra nätverk. Det är viktigt med många olika kontaktytor och att hålla många dörrar öppna för att hitta nya säljtalanger, företag ska inte stirra sig blinda på de digitala kontaktvägarna. Både Amelie och Fredric har kommit in i yrket genom kontakter. De kommer också fram till att det är viktigt att våga satsa på de som inte har erfarenhet inom försäljning.

Lyssna på avsnitt 5

 
 
Hasan Fransson